Träning

Någonting som får mig att må bra är träning. Tror nog att det är lika för de flesta! Visst kan det vara motigt att ta sig ut ibland men känslan när man väl tränar, eller kanske framförallt känslan efter ett träningspass är ju underbart skön!

Den träning som jag brinner för allra, allra mest och som jag tränar regelbundet är ridning och då framförallt dressyr. Det finns ingenting bättre än att i full harmoni sväva fram på en häst som väger runt ett halvt ton men som lyssnar på minsta signal från sin ryttare!! Helt fantastiskt!! Ett extra plus blir att man även tränar sig själv under dessa ridpass! Det finns de som säger att ridning inte ger träning men de har fel, fel, fel! När jag hade haft ett långt uppehåll från ridningen då jag var gravid kan jag säga att det märktes hur otränad jag var när jag åter satt på en häst igen! Igår blev det ett ridpass och det kommer ni kunna läsa mer om på min hästblogg, för jag har en sådan också, dromdansaren.blogg.se.

Förutom ridningen försöker jag också att få in konditionspass och lite styrka, då framförallt coreträning. Igår blev det även ett sådant pass. Började med en löprunda på 50 minuter. Min sambo som är mer bevandrad i träningsvärlden än vad jag är har berättat för mig att det är just tiden som är det viktiga, inte sträckan (det beror visserligen lite på vad man har som mål men mitt mål är att hålla mig i trim så gott det går och kanske gå ner något av de gravidkilon som jag fortfarande har kvar)... Hellre var ute länge och ta det lite lugnare än att tokträna i 20 minuter... Så hur långt jag kom på de där 50 minutrarna har jag faktiskt ingen aning om! Jag började och avslutade (kanske 5 min vardera) med att gå men förutom det sprang jag (ok då, gick uppför ett par branta backar också). Har fått ett annat tips också som jag kan dela med mig av och det är att om man springer och det känns sådär jättemotigt så att man bara vill sakta ner och gå - gör inte det! Spring istället jättesakta, kan var så sakta att någon annan i spåret kan GÅ om dig. Men efter en stund får du nya krafter och kan öka tempot igen. Saktar du däremot av så kommer det ganska snart kännas lika motigt igen...

När jag kom hem avslutade jag med några coreövningar på vardagsrumsgolvet! Gick på corepass en gång i tiden och faktiskt kommer jag ihåg några övningar och de går exakt lika bra att göra hemma som på något gym!


Starten...


... men ganska snart in på en stig...


...och sedan - någon som känner igen sig??

Älskar att springa ute! Hörde fåglarna kvittra, någon uggla hoa, någon bäck forsa och just igår var det också sol!

Ut med er nu, sitt inte vid datorn och uggla! ; )


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad duktig du är! :) Visst är det skönt att träna, det ger energi & man blir mycket piggare efteråt.



Kram

2011-06-22 @ 18:56:48
URL: http://spirans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0